Søkemotoroptimalisering gir resultater

Vi ser stadig svært gode resultater av søkemotoroptimalisering som er utført for ulike hjemmesider.

Resultatene er målrettet trafikk (treffer ønsket kundegruppe) som igjen kjøper produkter og tjenester og gir bedriften en økt omsetning og bunnlinje. Da trafikken er «gratis», så er reklameutgiftene minimale, men salget like stort.

Når du satser på markedsføring på internett er søkemotoroptimalisering kanskje den satsningen som gir mest lønnsomhet i tillegg til epost markedsføring. – Her har vi samlet noen tips til deg som ønsker å søkemotoroptimalisere som en del av din strategi for markedsføring på internett:

1) Unngå overoptimalisering av nettsider

«Går det an å over-optimalisere» for søkemotorene? – Ja, absolutt. «Alle» kan lage hjemmesider der man bruker ønsket søkefrase overalt, og alt for mye. Dette er en typisk nybegynnerfeil, og kan koste deg både gode plasseringer og mye hodebry.

Det hender jeg ser hjemmesider som er overlesset med søkeord i håp om at hjemmesiden skal dominere i Google på de søkeordene. – Men så «dum» er ikke Google.

Mange sier at Google har et ideal på så og så mange prosent (f.eks 5%) søkeordstetthet, men det er i beste fall en retningslinje – ikke en regel.

I praksis bør du se på hva konkurrentene dine gjør, og gjøre din hjemmeside litt bedre enn dem. – Dersom du gjør for mye kan det se unaturlig ut, og gi deg dårligere plassering.

2. Velge rett design for hjemmesiden din

De fleste ledere vet ikke at designet på hjemmesiden direkte påvirker rangering i Google og de andre søkemotorene, – var du?

Markedsføringsbyråer har fokus på utseendet, men kan ikke hjelpe deg med å få søkemotoroptimalisert hjemmesiden din. Dette ser vi ofte, der tøffe animasjoner og menyer som Google ikke kan lese blir brukt utstrakt. Resultatet er dprligere plassering io Google enn du kunne fått.

Sørg derfor for at du har med deg gode rådgivere som kan hjelpe deg å velge rett design – som både ser bra ut – og gir deg gode plasseringer i søkemotorene.

3. Ha nok innhold på hjemmesiden

Firma hjemmesider har ofte alt for lite innhold per side. Dette gjelder nettbutikker også. Korte avsnitt på rundt 4 linjer har svært skjelden for lite informasjon mtp søkemotoroptimalisering.

Som regel bør hver underside ha mer enn 250 ord, og noen rundt dobbelt så mange ord. (avhengig av type side og konkurrentene). Dette kan virke som unødvendig, men dersom du ikke kan skrive mer enn 4 linjer om produktet eller tjenesten du tilbyr – hvorfor skal jeg kjøpe da?

4. Bruk penger på markedsføring på internett

Det er stadig at folk lanserer en ny hjemmeside og regner med at kundene finner hjememsiden automatisk. Men det er ikke riktig…

Svært ofte tar det tid før Google indekserer siden, og i alle fall før den plasseres høyt opp i søkemotorene. Det er kun et fåtall av kompetente mennesker i Norge som kan hjelpe deg til topp-plassering på relevante søkefraser på kort tid.

Inntil da må du i alle fall bruke penger på markedsføringen og sørge for at din markedsføring på internett får et «boost» i starten.

Du kan både bruke AdWords og annen online annonsering for å få betalt trafikk inn på din hjemmeside, og få hjelp til sunn og god linkbygging for å føre hjemmesiden din til topp-rangering i google.

(Men ikke betal for linker med mindre du vet hva du gjør.)

5) Velg rett publiseringsløsning

Det er mange lavpris og gratis Content Management Systems (CMS’s). Uansett hvilken vei du velger din første oppgave er å sikre nettstedet følger akseptert industristandarder i forhold til byggingen.

God kode er en forutsetninng – men det er ikke alltid koden er god. Og det er slettes ikke alltid dyre løsninger er bedre enn billige…

Det samme gjelder for søkemotoroptimalisering. Du bør sørge for eksempel for:

  • At hver side gir søkemotorvennlige (lesbare) adresser (URLs). Du burde være i stand til å manipulere disse.
  • Hver side har en unik title tag. Igjen må du være i stand til å håndtere disse på en per side basis. Nøkkelord i title tags er svært nyttige.
  • Hver side gir en unik beskrivelse meta tag. For det meste Google bruker metabeskrivelsen koden for tekstbit den vises i søkemotoren resultatene siden eller SERP.
  • Hver side gir unike meta søkeord. Selv betraktet redundante det er bedre å være føre var med meta søkeord
    Content Management System (CMS) bør tillate den enkle tillegg på nettstedet bredt kode for å støtte bruk av nettstedanalyser programvare et viktig verktøy i SEO prosessen.

I tillegg kommer andre viktige momenter som du får vite ved å kontakte oss.

Ønsker du hjelp med søkemotoroptimalisering?

Ta kontakt med oss på telefon (+47) 90192708 for en uforpliktende prat.