SEO FAQ

Lurer du på hva søkemotoroptimalisering (SEO) egentlig er, eller et annet uttrykk som brukes av fagfolket?

Det er nettopp derfor vi jobber med å bygge opp en FAQ (Frequently Asked Questions) som skal besvare en del av dette. Dersom du ikke finner svaret på ditt spørsmål her: Ta kontakt med oss – så vil vi svare så godt vi kan :-)

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

SEO er kort fortalt begrepet som brukes når man jobber for å plassere hjemmeside høyere opp i det organiske søketreffet (gratis plasseringene) i Google og de andre søkemotorene. Google har størst markedsandel av søkemotorene i Norge, med ca 20 millioner søk per dag (kun i Norge).

Med SEO mener vi hele prosessen det er fra å ta strategiske valg om hvilke søkefraser man vil rangere på, til gjennomføring av tiltak og måling av resultater.

Den innledende fasen i SEO

Det hele starter med å bestemme hvilke fraser man vil rangere på. For å kunne ta gode valg så må man være bevisst på hvorfor man vil rangere på et visst søkeuttrykk, hva man ønsker å oppnå osv.

Ofte gjennomføres analyser av hvilke uttrykk folk faktisk bruker når de søker, antall søk per måned og omstendighetene rundt uttrykket. Deretter vurderes hvilke fraser som høyt sannsynlig sender best kvalifisert besøkende til nettstedet, og til slutt velges det hvilke fraser som er viktigst.

 

Søkemotoroptimalisering: Strategi og gjennomføring

Når man vet hvilke fraser man vil rangere på, er det på tide å velge strategi for å oppnå ønsket rangering. Man kan jobbe med kun on-site SEO, eller f.eks bare off-site SEO. Normalt velger vi å jobbe med begge.

Kort fortalt er on-site SEO det man gjør på sin egen hjemmeside for å påvirke rangeringer i søkemotorene, og off-site SEO er det man gjør utenfor sin egen hjemmeside.

Deretter gjennomføres de tiltakene som man har valgt å gjennomføre. Noen ganger er dette en kjapp jobb, og andre ganger er det en vedvarende jobb. (Vi har best resultater med kombinasjonen.)

Resultater av SEO?

I siste «fase» så måles resultatene av tiltakene som er gjort, og man evaluerer hva som fungerer og hva som ikke fungerer så bra.

Deretter gjentas prosessen med andre søkefraser, – samtidig som vi vil anbefale å gjenta suksessen (hva som fungerte) – slik at rangeringen kan bli bedre og bedre i søkemotorene.

Dette er kort fortalt søkemotoroptimalisering – og mer vil komme snart i vår SEO FAQ.