Deindeksert – hva betyr det?
Når vi snakker om søkemotoroptimalisering (SEO), er begrepet «deindeksert» en viktig del av diskusjonen. For de som er nye innenfor SEO, kan det hende at dette begrepet virker forvirrende. La oss derfor utforske hva det betyr, og hvorfor det er relevant for å oppnå synlighet og flere kunder fra nettet.
Hva betyr deindeksert?
Når nettsider blir indeksert av søkemotorer som Google, blir de lagt til i søkemotorens database for senere søk. Med andre ord blir nettstedet ditt inkludert i søkemotorens indeks, slik at det kan vises i søkeresultatene når noen søker etter relevante nøkkelord eller fraser.
Imidlertid kan det også forekomme at et nettsted blir deindeksert. Dette betyr at søkemotoren har fjernet nettstedet ditt fra sin indeks, og dermed vil det ikke lenger vises i søkeresultatene.
Eksempel: Hvis du tidligere har hatt nettsiden din rangert på første side i Google for søkefrasen «søkemotoroptimalisering tips», men plutselig faller den ut av alle søkeresultatene, kan det være et tegn på at den har blitt deindeksert.
Hvorfor er det så viktig å unngå å bli deindeksert?
Å opprettholde en god rangering og synlighet i søkemotorer er avgjørende for å tiltrekke potensielle kunder fra nettet. Hvis nettstedet ditt blir deindeksert, mister du den organiske trafikken som kommer fra søkemotorene.
Når et nettsted blir deindeksert, betyr det at det ikke lenger kan bli funnet av brukere som søker etter relevante termer relatert til virksomheten din. Dette kan resultere i lavere trafikk til nettstedet ditt og dermed færre potensielle kunder.
Eksempel: Tenk deg at du driver en nettbutikk som selger sportsutstyr. Hvis nettstedet ditt blir deindeksert av søkemotoren, vil det være vanskelig for potensielle kunder å finne deg når de søker etter «kvalitetsløpesko» på Google. Du mister dermed muligheten til å tiltrekke deg målrettet trafikk og tap av potensielle salg.
Derfor er det viktig å forstå hvordan man kan unngå å bli deindeksert og holde nettstedet sitt synlig i søkemotorene. Det innebærer å følge beste praksis innen SEO, som inkluderer å sikre at nettsiden din er optimalisert for søkemotorer, levere relevant og verdifullt innhold, og unngå tekniske feil som kan føre til deindeksering.
Hold øye med endringer i søkemotorers retningslinjer og oppdater nettstedet ditt jevnlig for å sikre at du opprettholder en god rangering og ikke blir deindeksert. Ved å gjøre det, kan du tiltrekke deg flere faktiske kunder fra nettet og oppnå større suksess online.